КП «Київський метрополітен» 31 липня за результатами тендерів замовило ТОВ «Сота Україна» різних рейок на 86,43 млн₴ Про це повідомляється у системі «Прозорро».
За п’ять місяців після заявки метрополітену у Київ поставлять 1 049 т рейок виробництва «ArcelorMittal Poland S.A.» (Польща). Їх оплачуватимуть протягом 10 днів після поставки.
Півроку тому, в січні 2024 року «Київметрополітен» замовляв іншому постачальнику рейки Р50 виробництва «Shandong Jiuyang Steel Group Co., Ltd» (Китай) по 64 171 грн, або $1 696 за тонну. У доларах це на 17% дешевше від нинішньої ціни польських рейок. Однак тоді умови договору були іншими: повний аванс і поставка протягом двох місяців після його отримання.
При цьому станом на дату нинішніх договорів ціна сталі на біржі LME становить $389 за тонну. Це на 7% дешевше від котирувань на січень 2024 року, які становили $419 за тонну.
До повномасштабного вторгнення, у серпні 2021 року «Київметрополітен» замовляв у цієї ж фірми «Сота Україна» рейки Р50 по 39 330 грн, або $1 465 за тонну. Їхнім виробником був комбінат «Азовсталь» Ріната Ахметова в Маріуполі, який згодом у 2022 році розбомбила армія росії. Це на 14% дешевше від січневої ціни китайських рейок і на 28% дешевше від нинішньої ціни польських рейок. Потім договір розірвали з частковою оплатою через війну.
Що ж до інших замовників, то цьогоріч у «Прозорро» тільки криворізьке КП «Швидкісний травмай» замовляло трохи китайських рейок Р-50. Спершу, в березні вони коштували 88 889 грн, або $2 284 за тонну, проте у травні ціну знизили додатковою угодою до 81 120 грн, або $2 057 за тонну. Це майже дорівнює нинішній ціні «Київметрополітену».
Цей тип рейок «Київметрополітен» замовив уперше за час повномасштабного вторгнення.
Минулого разу він замовляв у «Сота Україна» такі рейки від «Азовсталі» одночасно з уже згаданим типом. Тоді, у серпні 2021 року їхня ціна складала 39 810 грн, або $1 483 за тонну, що на 23% дешевше за нинішню ціну. Однак той договір розірвали через війну без оплати. А «Азовсталь» була знищена.
Що до інших замовників, то в грудні 2023 року «Укрзалізниця» замовляла рейки Р-65 по $1 848 за тонну. Це на 4% дешевше від нинішньої ціни для «Київметрополітену». При цьому обсяг залізничного замовлення вдесятеро більший від метрополітенівського. Умови поставки також зовсім інші – FCA станція Мостиська ІІ, тобто тільки до прикордоння із Польщею.
Фірма отримала замовлення без конкуренції, бо на відкриті торги більше ніхто не прийшов.
Анонімні фірми просили продовжити кінцевий строк подання пропозицій через великий обсяг технічної інформації, яку треба надати для підтвердження технічних та якісних характеристик запропонованого товару. Замовник продовжував його декілька разів. Ще анонімні фірми просили зменшити розмір забезпечення виконання договору з 5% до 0,1%, однак замовник зменшив його до 0,5%. Натомість випросити аванс у 20% їм не вдалось.
Засновником київської «Сота Україна» є консультативно-торгівельна компанія «Сота-Онлайн Холдінг» («Sota-Online Holding», Латвія) Тетяни та Міхаїла Росаніних. Останній у 1990-х роках очолював відділ VIP-обслуговування ризького банку «Saules Banka».
Зараз директором «Сота Україна» є Христина Гринчишин. Раніше посаду обіймала Ірина Серебрякова – особа з такими ПІБ колись була ревізором ПАТ «Дніпровагонрембуд» донецького бізнесмена Леоніда Юрушева. Ще раніше «Сота Україна» керувала Ганна Авраменко – аудиторка з такими ПІБ керувала підприємством «Укртрансінвест» тоді ще вірґінської компанії «Ен.Сі.Юнайтед», яке у 2010-2012 роках виграло тендери залізниці на 513 млн₴ Фірма «Укртрансінвест» вигравала підряди в купі з фірмою «Українська транспортно-машинобудівельна група», пов’язаним з оточенням Олександра Юракова.
За даними медіа, «Сота Україна» є однією з чотирьох фірм, яким «Укрзалізниця» у 2017 році замовили металевих виробів та сталі на понад 1 млрд₴ Ці фірми не мали офісів і персоналу та постачали продукцію метзаводів Ріната Ахметова із завищенням цін на 5-12%. Співвласниця «Сота Україна» Тетяна Росаніна заперечила бізнес в Україні.